-->

Sayfalar

25 Ekim 2014 Cumartesi

Bu Tarz Benim

Televizyonda bir kanalda, ‘Bu Tarz Benim’ isimli bir yarışma programı var. Giyim kuşama ilgi duyduğum için arada izliyorum. 10 kadar güzel genç kız her gün  kendilerinin kombinlediği kıyafetler ve aksesuarlar ile yarışıyorlar.  Bir giyim tarzları var mı yok mu 3 jüri üyesi de onları her gün eleştiriyor. Hafta sonları bir kişi eleniyormuş. Sonunda bir para ödülü de olan yarışmadaki  kızlar birbirleri ile durmadan didişiyorlar. Birbirinden iddialı kızların yarışması tabii ki stres yaratıyor. Fakat bu kadar ağlamaları, saldırganlıkları hiç normal değil diye düşündüm. Aslında reyting yapsın diye jüri üyeleri kızların çatışmasını  arzu ediyorlar gibi geldi bana.

Bu yarışmada ki çatışmalarının sebeplerini düşündüm ve bu yarışmayı bir şirkete benzettim. Jüri ise yönetim kurulu gibi geldi bana. Kızları birbirine düşüren sebepler, çatışan çalışanların olduğu bir kurumdaki  sebeplerle benzerdi ve jürinin davranışlarından kaynaklanıyordu:
  • Başarılı olma kuralları net değildi. Bir jüri üyesinin beğendiği  kıyafeti diğeri beğenmiyordu.
  • Bazen benim bile anlayabildiğim kadar diğerlerinden kötü giyinen kızları övüyor ve öne çıkarıyorlardı.
  • Tüm yarışmacılara eşit davranmıyorlardı, bazıları kayırılıyordu.
  • Yarışma konusu giyim olmasına rağmen güzellik, davranış  gibi başka konuları dile getiriyorlardı.
  • Reyting yapabilen (ağzı laf yapan yada garip davranışları ile güldüren) tipleri yarışmadan ayrılmamaları için destekliyorlardı.
  • Bazen çok acımasız eleştirilerle yarışmacıları kırıyorlardı, bir süre sonra bu davranış şekli kızların birbirlerine acımasız söz dalaşına dönüşüyordu.
  • Show yapmak hoş karşılandığı için herkes enerjisini bu gün ne giysem yerine, nasıl show yapsam diye harcıyordu.
  • Arada dışarıdan katılan yeni yarışmacıları beğenirlerse yarışmaya dahil ediyorlar, buda haftalardır yarışan kızlara haksızlık oluyordu. 
kaynak

Jürinin yukarda ki yanlış davranışlarına, şirket yöneticilerinde de hep rastlamışımdır. Motivasyonu düşüren ve çalışanların çatışmasına sebep olan davranışları yapmamalıyız;
  • Herkese eşit davranmalısınız. Herkes farklıdır, farklı tarzda çalışır, önemli olan verilen işi zamanında yapıyor mu? Katılımcı mı? Şirketin başarısı için elinden geleni yapıyor mu? Bazılarından hoşlanıyorsunuz diye, onu ödüllendirmeniz doğru değil. (maaşta fark, yurt dışı fuara  göndermek vb)
  • Bazı kişiler kendilerini iyi pazarlar ve tribünlere oynarlar. Buna prim vermemelisiniz.
  • Yönetim Kurulu üyeleri yada şirket ortakları olarak farklı davranışlar göstermeyin. Şirket kuralları net olsun. Neler ‘hoş karşılanır’ neler ‘hoş karşılanmaz’ bilinmeli. Buna ‘şirket kültürü’ diyoruz.
  • Şirkete yeni gelenleri geçmişteki başarıları için çok pohpohlamayın, bu size anlatılanlar.
  • İnsanları kırarak eleştirmeyin, onun başarısızlığında yöneticisinin de payı olduğunu unutmayalım.
  • Ortaklar yada yönetim kurulu üyeleri olarak çalışanlara uyum içinde olduğunuzu göstermelisiniz. Yoksa onlarda kendi aralarında daha çok çatışırlar. ‘balık baştan kokar’ öyle değil mi?
Bir yarışmada bile yarışmacılar böyle birbirine düşebiliyorsa , şirkette yanlış yönetici davranışları ile neler olmaz. Esas olan güven ortamını zedelememektir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder