-->

Sayfalar

3 Kasım 2013 Pazar

Birazda ‘Kobice’ Konuşalım mı?



Bundan 3-4 yıl önce televizyonda Kobiler ile ilgili bir program izliyordum. Bir Kobi Derneği başkanı, birkaç kobi sahibi ve bir danışman firma yetkilisi konuşuyorlar. Danışman   ‘6 sigma’dan bahsediyor. Firmalar için bu uygulamanın yararlarını anlatıyor. ‘Nedir bu 6 sigma?’ dedi birisi. Anlatmaya başladı danışman, ancak o kadar anlaşılmaz bir biçimde izah ediyorki, ben bile takipte zorlanıyorum. Ben bile diyorum, çünki ben ‘Toplam Kalite’ konusunda eğitimler veriyorum ve  danışmanlık yapıyorum. 6 sigma ‘da Toplam Kaitenin bir aracı.
Herkes sonuna kadar dinledi, sonun da Kobi Derneği başkanı ile danışman arasında şöyle bir konuşma geçti;
Kobi Dernek Bş;
-        Biz anlamıyalım diye mi bu kadar karışık anlattınız ?
Danışman;
-        Yok efendim, konuyu açmaya çalıştım.
Kobi Denek Bş;
-        Şunu birde ‘kobice’ anlatta anlayalım, dedi.
 ‘Kobice’ den kastedilen, bir şeyin daha anlaşılır ve basit şekilde anlatımı idi sanırım. Bu konuşmalara çok güldüm. O günden sonra kelime hazneme birde ‘kobice’ kelimesi eklenmiş oldu. Artık kobice konuşup, anlaşabiliyorum.

kaynak

Daha sonra Kobi’lerin ve büyük şirketlerin farklarını düşündüm;

  • Kurumsal olmamaları; Günümüzde artık kobilerde kurumsallaşmak için çaba sarfetmekte.
  • Şirketi aile gibi düşünüp, davranmak; Çoğu kobi patronları,  şirketi aileleri gibi düşünerek her tür kararı iyice araştırmadan alabiliyorlar.
  • Liderlik eksiği ; Kobiler, gemi yerine küçük hücumbotlar gibi, bölümler ayrı ayrı hareket ediyorlar. Birikimli olmak ve bakış açısı geliştirmede eksiklikler var. Uzun vadeli planlar yerine günlük, haftalık planlarla hareket ediyorlar.
  • Kibirlilik, Çoğu  Kobi lideri kendini olduğundan fazla beğeniyor. Büyük şirket tepe yöneticilerinde bu kibri görmüyorsunuz.Oysa kendinizi ne küçümsemeli nede büyük görmelisiniz.
  • Sloganlar fikirlerin yerini almış;, Küçük güzeldir, burası kobi vb. sloganlarla hareket ediliyor.
  • Teşviklere aşırı bel bağlamak;  Çoğu sorunu devletin çözmesini bekliyorlar,
  • Gözetim, denetim eksiği, Elemanların, zayıf yada çok sıkı kontrolü var.Sıkı kontrol, 'kontrol mekanizmalarının' bilinmemesinden kaynaklanıyor. Sistem yetersiz olduğu için, çalışanları küstürmek istemeyen yöneticilerde hiç kontrol etmiyor.
  • Odaklanma eksiği ; Kobi patronları, belli bir işte uzmanlaşmak yerine farklı işleri bir arada götürmeye çalışıyorlar,buda çalışanı buraya önem vermiyorlar diye demotive ediyor.
  • Etkin koordinasyon eksiği; Teknolojiye çok paralar harcayan kobiler, 'İnsan Kaynakları' konusunda cimriler. Oysa farkı yaratan insandır, parası olan herkes teknolojiye sahip olabilir. Çalışanını geliştirmek, kuruma bağlılığı arttırır, doğru kararlar alınmasını sağlar, sizi müşteri gözünde farklı kılar.

Bana biraz kızdığınızı duyar gibiyim, tabi tüm kobiler böyledir demiyorum. Bir kobinin başarısı, büyük şirketlerle farklılıklarını azaltması ile doğru orantılı olacaktır.

Sizlerden yazılarımla ilgili geribildirim alamıyorum.  Hangi konularda bana hak veriyorsunuz? Fikirlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.

4 yorum:

  1. sayın hocam bizede KOBİ'ce öğretirseniz, size bol bol yorum yazarız, tabiki KOBİCE :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bülent Bey, ben kobiceyi sizlerden öğrendim. Yazılarımı da kobice yazıyorum, ancak yüzeysel diye eleştirende oldu. Bilmemki ne yapsam?

      Sil
    2. Merhaba Şeyma Hocam, kobileri bence çok iyi tarif etmişsiniz...Özellikle insana olan yatırım konusunda haklısınız... En büyük değer insan ama bir çırpıda silinip atılabiliyor...Çünkü dışarıda çok işsiz var Ayşe olmazsa Fatma olur deniliyor..Bu yüzden çalışanını geliştirmiyor kobiler..Ama kendi ayaklarına kurşun sıkıyorlar farkında değillerr...

      Sil
    3. Merhaba Seda Hanım, geri bildiriminiz için teşekkür ederim. Kobilerin çoğu insana yatırımın faydalarını anlamadıkları için İK yatırımları yapmıyorlar, ancak farkı yaratanın insan olduğunu bilen kobi patronlarıda var. İşte onların firmaları büyüyor ve gelişiyor. İnsanı harcamak konusunda inanın büyük şirketler daha acımasız. Çünkü yetkinlikleri yüksek elemanı kolayca bulabiliyorlar. Kobiler nitelikli elemanları kaçırmaktan daha çok korkuyorlar.

      Sil