-->

Sayfalar

22 Ekim 2013 Salı

Bir günde motivasyon mümkünmü?



Yazıma bir anımı anlatarak başlamak istiyorum.  2000’li yılların başlarında kızım elektronik mühendisliğinde okurken, sektörün en büyük  firmalarından birisinde staj yaptı.  Stajerleri ilk gün toplamışlar, bir oda göstermişler.  ‘Sakın gürültü yapmayın,  ortalıkta dolaşmayın, serviste de en arkada oturun, telefonlarınızın sesini de  kısın’ demişler. Staj boyunca  her gün şikayet etti; Bir sürü siyah elbiseli, ciddi erkek ortada dolaşıyor, gülmek bile yasak  diyordu. Mezun olunca böyle bir şirkette asla çalışamam, çok sıkıcı dedikçe, mezun olunca biz sana nerden iş bulacağız diye kara kara düşünüyordum.

Ertesi yıl yine sektörde tanınmış yabancı bir şirkette staj yaptı. İlk gün stajerleri toplamışlar;  ‘Sizde bu kurumun  birer üyesisiniz’ diye yakalarına birer şirket  rozeti takmışlar .Voleybol yada basket oynayanların takımlara katılabileceklerini söylemişler. Bir müzik aleti çalanlarında enstrümanlarını  getirebileceklerini, öğle aralarında çalabileceklerini söylemişler. Kızım eve koşa koşa geldi ve işte bu şirkette çalışabilirim, harika bir işyeri dedi.

O zaman anladım ki  bir staj döneminde bile insanları motive etmek yada demotive etmek mümkün olabiliyormuş.  Bu iki şirketin stajerlere davranış farklılıklarının başında; onları kurumun bir parçası hissettirmeye çalışmak yada onları kendilerinden ayırmak  geliyor. Tabi bu, şirkette çalışanlar için, yöneticiler ve diğerleri, mavi ve beyaz yakalılar, pazarlama ve üretim bölümleri vb şeklinde bölünmeler , kayırılmalar anlamına gelir. Her tür ayırımın çalışanları demotive ettiğini düşünüyorum.  Müdürlerin yemeğinin farklı olması, ayrı oda yada masada yemek yemeleri dahi motivasyonu düşürür.  Aslında aynı masada yemek yemek,  çalışanların düşüncelerini öğrenmenin en kolay yoludur. Çünki çalışma masanızın karşısında ayakta duran bir çalışanın anlatamayacağı şeyleri eşit şartlarda yemek yerken  dinleyebilirsiniz.

Aslında çok fazla ciddi bir iş yeri de çalışanların rahat davranmalarını ve yaratıcı olmalarını önler  ve demotive eder. Çalışanların önemsendiği, onlara güvendiğinizi hissedecekleri bir ortam yaratmalısınız.Tabi disiplinsizlikten sözetmiyorum.

Motivasyonu etkileyen diğer bir  davranış ise  stajerleri işe karıştırmamak. Tabi bu, şirkette yeni gelen yada deneyimsiz personele yada mavi yakalılara verilen  talimatlara uymalarını istemek ve inisiyatif kullandırtmamak dolayısıyla işin bir parçası olmalarına izin vermemek anlamına gelir. Çalışanlara eğitim vererek sorumluluk almalarına yardımcı olmalısınız.

Bunların yanı sıra stajerlerin özel yetenekleriyle ilgilenmek, onların  takımlara katılmalarını istemek yada çaldıkları bir müziği toplu olarak dinlemek  ekip ruhu yaratmak konusunda yardımcı olmuştur. Sosyal faaliyetlere önem vermek insanları birbirlerine yaklaştıracak, kişilerin iletişimini ve motivasyonu arttıracaktır.


kaynak

Herkes başarılarının takdir edilmesinden hoşlanır. Çalışanlar genellikle, işyeri koşulları gerektirdiği zaman fazla çalışmaya karşı değillerdir. Fakat bu fazladan emek fark edilmez  ise, bunu tekrar yapmak istemezler. Ancak bazen sadece bir teşekkür bile, onları motive edecektir.
Yönetici olarak çalışanları sık sık takdir etmelisiniz. Takdir ve ödüllendirme ne zaman uygulamalıdır?
·        5, 10 yada 20 yıldır o işyerinde çalışıyor olmak,
·        Emeklilik,
·        Belli bir süre iş kazası yapmadan çalışmak,
·        6 ay yada 1 yıl devamsızlık yapmamak,
·        Üretkenlik'de artış,
·        Müşteri memnuniyetinde artış sağlamak,
·        Özel bir projenin başarılı olması,
·        Ayın çalışanı seçilmesi.

Çalışanları takdir etmek için verilen tipik ödüller aşağıda verilmiştir;
·        Sertifika,
·        Plaket,
·        Saat,
·        Eşi ile bir akşam yemeği,
·        Para ,
·        Evrak çantası,
·        Bilgisayar,
·        Maç yada gösteri bileti,
·        Tatil için otel ücreti,

Verilen ödülün maddi değerinden çok bu ödülü herkesin ortasında ve teşekkür ederek vermek önemlidir.
Eğer bütçeniz kısıtlı ise aşağıdaki takdir etme yollarını da seçebilirsiniz;
·        Çalışanı takdir ettiğinizi belirten teşekkür yazısı,
·        İşyeri dergisinde yayınlama,
·        Yarım gün yada 1 gün izin,
·        Panoya ilgili bir yazı asmak,
·        Cuma akşam üstü bir toplantı ile, diğer çalışanlara duyurmak,
·        Herkesin ortasında övmek,
·        Küçük bir hatıra hediyesi.

İşyerlerinde farkı yaratanın insan olduğunu düşünürsek , çalışanlarımızı motive etmenin ne kadar önemli olduğunu anlayabiliriz. Ancak motive çalışanlarla katılımcılığı sağlamak ve çalışanların yaratıcılığının ortaya çıkarılması  mümkün olacaktır. Ayrıca doğru bir ‘performans değerlendirme’ ve ‘ödüllendirme’ sistemleri çalışanların yönetime ve işyerine güvenini arttıracaktır. 

Sizler motivasyon için neler yapıyorsunuz?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder