-->

Sayfalar

4 Aralık 2013 Çarşamba

Kurum Kültürünün Önemi Üzerine


Kurum kültürü, bir kurumda paylaşılan değerler, inançlar, beklentiler, kurallar bütünüdür. Her kurumun kültürü  kendisine özeldir. Çalışanların  birbirlerine olan yaklaşımlarından, iş yapma tarzlarına, liderlerin motive etme şekline, müşteriye yaklaşım şekline , kurumda hoş karşılanmayan davranışlara  kadar binlerce şey bir araya geldiğinde o kurumun yapısı, karakteri, yani kurum kültürü ortaya çıkar. Kurum kültürü şirketteki pekçok şeyi olumlu yada olumsuz etkiler. Örneğin, ekip ruhu yaratamamaktan, iyi elemanların kaçtığından şikayet eden pekçok yönetici vardır. Ancak kurum kültüründeki yanlışlıkların bunları etkilediğini farketmezler.




kaynak
Kurum Kültürünü çeşitli faktörler oluşturur. Bunlar genellikle;
A. Katılımcılık
  • Çalışanlar için şirketin geleceğinin önem taşıması
  • Üst yönetimin karar almadan diğer yöneticilerin fikrini sorması
  •  Aşağıdan yukarı doğru iletişimin teşvik edilmesi
B. Bilgi Paylaşımı
  •  Farklı grupların işle ilgili bilgileri paylaşması
  • Aşağı doğru iletişimin etkin olması
  • Çalışanlar arasında birbirine güvenin hakim olması
C. Müşteri Odaklılık
  • Müşteri beklentilerini bilmek
  • Müşteri çıkarlarının herşeyin önünde gelmesi 
  • İç ve dış müşterileri memnun etmek için çalışmak
D. Kalite Bilinci
  • Kalite standartlarının müşteriyi  tatmin etmek üzere seçilmesi
  • Kalitenin önceliklerde birinci sırada yer alması 
  • Çalışanların yaptıkları işin kalitesine göre değerlendirilmesi
E.  Eyleme Geçme
  • Aktif olarak sonuç peşinde koşmak
  • Verilen sözlerin yerine getirilmesi
  • Bir işi zamanında yapmanın önemli olması
F.  İşi Sahiplenme
  • Kendini işine adamanın önemli olması
  • Şirketin başarısı için sıkı çalışma
  • Çok çalışanların ödüllendirilmesi
G. Girişimcilik
  • Yeni pazar fırsatları aramak
  • Yöneticilerin riske girmesi
  • Çalışanları iş sahibi gibi düşünmeye teşvik etmek
H.  Yenilikçilik
  • Yöneticilerin yeni fikirleri dinlemesi
  • Yaratıcılığın gereği olarak bazı hataların kabul edilmesi
  • İş yapmanın yeni ve daha iyi yollarının araştırılması
I. Liderlik
  • Çalışanların yönetimin önemsediklerini net olarak bilmesi
  • Her seviyedeki yöneticinin açık öncülük yapması
  • Şirketin liderlik geliştirmeye önem vermesi
J. Amaçta Açıklık
  • Yöneticilerin  hedefler doğrultusunda hareket ederek örnek olması
  • Şirketin misyonunun ve hedeflerinin açık olması
  • Bölümlerin aynı amaca yönelik çalışması
K.  İnsan Odaklılık
  • Çalışanlara birey olarak saygı gösterme
  • Çalışanın yeteneklerinin değerlendirilmesi
  • İnsanları geliştirmeye zaman ve kaynak ayırma
L. Ekip Ruhu
  • Çalışanlar arasında sadakat duygusunun yüksek olması
  • Farklı bölümlerin uyum içinde çalışması
  • Üst yönetimin iyi bir takım oluşturması
M. İnisiyatif Kullanma
  • Çalışanlar kendi işlerini organize ederler,
  • Kararların alt düzeyde alınması,
  • Çalışanların insiyatif kullanmaya teşvik edilmesi
N. Esneklik
  • Değişik pazar ve müşteri ihtiyaçlarına çabuk cevap vermek
  • İşin gereğine göre değişikliklerin hemen uygulanması
  • Hızlı karar alabilmek
O. Formaliteler
  • İnsanların belli kurallara ve sistemlere göre çalışmasını beklemek
  • Statü ve iş ünvanının önem taşıması
  • Çalışmaların sıkı kontrol altında olması
P. Başarıya  Yönlendirme
  • Başarılı şirket olabilmek için kuvvetli istek
  • Zorlu hedefler konulması
  • Kişi ve grup performansını arttırmak konusunda baskı

Üst yönetimin, firmasının kurumsal kültürünü tanıması çok önemlidir. Zira işletme körlüğü nedeniyle içerden bunu değerlendirmek mümkün değildir. Kurumda bazı çalışmalar yaparak  ‘Kurum kültürünü’ belirlenebilir. Bunlar, anket, ekip çalışmaları ve çalışanlarla görüşmeler şeklinde olabilir.

Kendiliğinden oluşan bu kültür, şirketin başarısı üzerinde bir engel teşkil edebilir, yada başarıyı kolaylaştırabilir.  Örneğin, şirketinizde “birbirimizi kırmayalımda şirket ne olursa olsun” kültürü oluşmuş olabilir. Yada çok fazla formalite nedeniyle iş yapmak zorlaşabilir. Bu nedenle bu durumun farkında olmak ve gerekiyorsa olumsuz faktörleri değiştirmekte büyük faydalar vardır.

Sizlerin de  kurum kültürü konusunda düşünceleriniz ve zorluklarınız var mı?

1 yorum:

  1. Linkedin Kobi kültürü gurubumuza bekliyoruz.Paylaşımınız çok yararlı olacaktır.

    YanıtlaSil