Elimizde bir sihirli
değnek olsa; Üretkenliği, verimi ve kaliteyi düşüren problemlerimiz bir bir
çözülsün, çalışanlarımız kendilerini geliştirsin ve işyerine bağlansın,
motivasyonları artsın. Yöneticilerle ve arkadaşlarıyla iletişimleri iyileşsin,
işyerine ve arkadaşlarına daha çok güvensinler.
Nasıl hoşunuza gitti
değil mi? İşte böyle bir araç var. Klasik adı ile ‘Kalite Çemberleri’ . Pek çok
danışmanlık yaptığım firmada uyguladık ve inanılmaz sonuçlar elde ettik.
Özellikle emek yoğun yada siparişe göre çalışan firmalarda.
Globalleşmenin en
belirgin sonucu "rekabet" in sertleşmesidir. Bu yeni ortamda başarılı
olabilen kuruluşları incelediğimizde, bunların ortak özelliğinin Toplam Kalite
felsefesini benimseyen şirketler olduğunu görüyoruz Toplam Kalite Yönetimi (TKY)
sadece ürün ve hizmet kalitesi ile ilgili olmayıp, bir yönetim anlayışıdır. TKY
bir taraftan "kalite'yi yükseltirken, diğer taraftan üretkenliği
arttırmaktadır. TKY, bir kuruluşun tüm faaliyetlerinde kaliteyi yükseltmeyi ve
hataları oluşmadan önlemeyi hedefler. Hataların önlenmesi sonucu kayıplar
azalır; fire, ıskarta, ikinci kalite ürün, gereksiz stoklar, zaman kayıpları,
teslimattaki gecikmeler v.b tüm olumsuzluklar ortadan kaldırılır.
Bu çalışmalar
yapılırken özellikle mavi yakalılar bazı eğitimler alarak ve ekip çalışmaları
içinde kendilerini geliştirme imkanları bulurlar. Bu onların kendine ve kuruma
bağlılığını arttırırken motivasyonları da artar. Çünkü para, terfi geçici motivatörlerdir. Oysa ‘yapabileceklerinin
farkına varmak, meydan okumak ve başarmak motivasyon hiyerarşisinin başında yer
alır.
Size KÇ ile ilgili
bir anımı anlatmak istiyorum. 2000’li yılların başında danışmanlık yaptığım
yerde KÇ’ leri kurmuştum. Çalışmalar 2-3 hafta devam ettikten sonra krizin o
firmayı da etkilemeye başlamasıyla firma sahibi bana çemberleri bir süre
donduralım, krizden sonra tekrar başlarız demişti. Firmaya yük gelen çember
çalışmaları için verilen mesai ve evlerine gitmeleri için araç temini idi.
Durumu kurulan 2 çember üyelerine anlattım. Üzülerek gittiler. Ertesi gün
tekrar geldiler ve mesai istemiyoruz, biz eve bir yolla gideriz yeterki
çemberler devam etsinler dediler. Çok şaşırdım, hem üretim problemlerini
çözecekler, fazladan çalışacaklar ama karşılığını istemeyecekler.İşte çemberler
bu kadar sihirlidir.
kaynak |
Batıda, klasik
yönetim anlayışında kuruluştaki gelişme bir yaratıcılık ve teknolojik sıçrama
yapmak suretiyle gerçekleştirilir. Yeni teknolojik gelişmeye kadar mevcut durum
muhafaza edebilir. Mecut durum
prosedürler, kalite ve iş standartları tespit edilerek belirginleştirilir.
Yönetim ve çalışanların başarısı konulan standartlara uymalarına bağlıdır. Bu
durum sistemi ve kişileri mevcut duruma "kilitlemekte" ve işletme
körlüğüne neden olmaktadır. Gelişme ise ancak yeni bir buluş veya teknolojik
ilerleme sağlandıktan sonra gerçekleşebilmektedir.
II. Dünya Savaşı'ndan
sonra TKY ile sürekli gelişmeyi benimsemiş olan Japonya ani sıçramalara yol
açan teknolojik buluşları çok sınırlı olmasına rağmen sürekli gelişme sayesinde
bugün bazı dallarda ABD dahil birçok ülkeyi geride bırakacak ilerlemeler
gerçekleştirmiştir.
Temel anlayış, mevcut
durumu yeterli kabul etmeyip daha ileri götürmeyi istemek olmalıdır. Sürekli
gelişmeleri sağlayacak bu faaliyetlere ‘Kaizen’ adı verilmektedir. Temelinde
gönüllü grup çalışmaları yer almaktadır. Uygulama da geliştirilmiş bazı
teknikler kullanılmaktadır.
Kaizen'i gerçekleştirmek
için üç temel koşulu sağlamak gereklidir. Bunlar:
1. Mevcut durumu
yetersiz bulmak:
Her sistemde geliştirilecek pek çok unsur bulunabilir. Eğer yönetim bu
halimizle gayet iyiyiz diye düşünüyorsa , orada gelişme sağlanamaz.
2. İnsanı
geliştirmek:
Herşeyi yapan "insan" dır; insan kaynakları bir kuruluşun en değerli
varlığıdır. Alışılagelmiş yönetim biçiminde bu kaynağın ancak küçük bir
bölümünden yararlanılıyor. Oysa her çalışanı bu geliştirme faaliyetlerinin bir
üyesi haline getirmek gerekir.
3. Problem çözme
tekniklerini yaygın biçimde kullanmak: İşletmelerde karşılaşılan problemlerin
çoğunu çözmek için basit istatistik ve karar verme teknikleri yeterli
olmaktadır. Yapılan araştırmalar çok ileri tekniklerin nadiren gerekli olduğunu
ortaya koymaktadır.
KALİTE ÇEMBERLERİ NEDİR ?
Kendi alanlarında
kalite ve diğer sorunları saptamak, analiz etmek ve çözmek için düzenli aralıklarla
gönüllü olarak biraraya gelen insan grubudur.
Sayıları
3- 15 arasında değişen çalışanlar topluluğudur,
- Üyeler aynı bölümdendir, yada aynı işi yaparlar,
- Gönüllü olarak biraraya gelirler,
- Düzenli olarak toplanırlar (Genellikle haftada 1 kez, 1-2 saat)
- Kendi çalışma alanlarında kalite ve diğer konular ile ilgili problemleri belirler, inceler, çözer ve önerilerini yöneticilerine sunarlar.
Kalite Çemberlerinin
ardındaki 3 temel ana fikir şunlardır:
1. Şirketin
iyiye gitme ve gelişmesine katkıda bulunmak.
2. İnsana
saygıyı geliştirmek, içinde mutlu ve anlamlı çalışmaların yapılabileceği bir iş
ortamını geliştirmek.
3. İnsanların
yeteneklerini tam olarak gösterebilmeleri için fırsat ve insanlara olanaklar sağlamak.
Grubun üyeleri aynı
çalışma alanında olmalı ya da benzer işler yapmalıdır. Böylece, seçtikleri
sorunlar onlar için ortak sorunlar olacaktır.
Grubun ideal sayısı
yedi ya da sekiz üyedir. En az üç üyeden en fazla on beşe kadar değişebilir.
Her üyenin bütün toplantılara katılmasını ve katkıda bulunmasını engelleyecek kadar
büyük olmamalıdır.
Amaçlanan Nedir ?
-
Hataları
azaltmak ve kaliteyi arttırmak,
-
Daha
etkin bir grup çalışması sağlamak,
-
İş
bağlılığını arttırmak,
-
Çalışanların
motivasyonunu yükseltmek,
-
Sorun
çözücü bir kapasite oluşturmak,
-
İletişimi
düzeltmek,
-
Uyumlu
yönetici/çalışan ilişkileri geliştirmek,
-
Kişisel
gelişmeyi, önderlik niteliklerini ilerletmek,
-
Güvenliğe
duyulan ilgiyi geliştirmek,
-
Maliyetlerde
daha fazla düşüş sağlamak.
Toplantılar ortalama
haftada bir kez düzenlenir ve her toplantı yaklaşık yarım yada bir saat sürer.
Nasıl çalışır ?
- Üyeler kendi iş alanlarındaki problemleri tespit ederler,
- Üyeler bunların arasından bir problemi seçerler,
- Üyeler veri toplarlar,
- Üyeler verileri analiz ederler,
- Üyeler problemi çözerek, yönetime sunarlar,
- Yönetim öneriyi inceler ve kararını bildirir,
- Onaylanan öneriler yürürlüğe girer.
Genellikle, çok
sayıda sorun tespit edilir. Sorun seçimi üyelerin yetkisindedir. Sorun analizi
ise, gerekirse uygun teknik uzmanların yardımıyla, üyeler tarafından gerçekleştirilir.
Üyeler önerilerini,
güçlü bir iletişim tekniği olan "Yönetime Sunuş" ile doğrudan
yöneticiye yaparlar.
Farklılıkları
- Çemberlerde gönüllülük esastır, Ekip üyelerini yönetim seçer.
- Çemberler çalışacakları konuyu kendileri seçerler,Ekiplere projeleri yönetim verir.
- Çember üyeleri aynı bölümde çalışırlar,Ekip üyeleri farklı bölümlerden olabilir.
- Çemberlerin inceleyecekleri sorunlar kendi bölümleri ile ilgilidir,Ekiplerin konuları, genellikle birden fazla bölümü ilgilendirir.
- Çemberlerde bu faaliyetler için eğitilmiş bir lider vardır,Ekip lideri teknik konuda eğitilmiş olabilir, ancak nadiren bir ekibe liderlik konusunda eğitilmiştir.
- Çember faaliyetlerinde lidere yol gösteren bir rehber vardır,Ekiplerin çoğunda rehber yoktur.
Sizlerle
bu gün Kalite Çemberleri deneyimlerimi paylaşmaya çalıştım. Bu konuda sorularınızı
memnuniyetle cevaplarım.
Yazımı sitenizde yayınladınız sanırım, teşekkürler
YanıtlaSil