-->

Sayfalar

20 Ağustos 2013 Salı

Bir Firmada Kalite Bilincinin Yerleştirilmesinin Önemi Üzerine

Kalite bilinci;  Bir çalışanın  yaptığı hareketlerle müşteriyi ve şirket hedeflerini nasıl etkilediğinin farkında olmasına  denir. Örneğin; laboratuar da çalışan bir kişinin,  girdi  test sonuçları  doğru olmazsa,  alınan istenmeyen bir hammaddenin üretimde , üründe ve müşteride  nelere sebep olabileceğini bilmesi demektir.


Elemanların kalite bilincinin yüksek olması bir firmada daha az hata yapılması, firelerin düşmesi yanı sıra  iade ve  şikayetlerin azalması,  malın müşteriye zamanında ulaştırılmasını da beraberinde getirir.
 

Sık sık hata yapılan bir atölye düşünelim. Hata oranı % 5 olsun. Bütün yapılan hataların bir kişinin üzerinde toplandığını varsayalım. Bu durum, 100 kişinin çalıştığı fabrikada 5 kişiye hurda üretmeleri için para ödenmekte demektir.  Herhalde hiçbir yönetici bu duruma düşmek istemez. Tabi bu durum ofislerimizde de olabilir.

Hata çıkmadan önce ‘önleyici yaklaşım’ yukardaki maliyetlerin olmaması için çok önemlidir.

Hatalı bir ürün; 
  • operatör tarafından yakalanırsa                                             1 birim
  • yari mamül aşamasında yakalanırsa                                     10 birim
  • son mamül aşamasında yakalanırsa                                     100 birim
  • müşteri tarafindan yakalanırsa                                            1000 birim

ek maliyet getirir. Bu nedenle, hatalı ürünlerin mümkün olduğunca ilk aşamalarda yakalanması ve tekrarının önlenmesi gerekmektedir.



Peki çalışanların kalite bilincini nasıl arttırabiliriz ?
  • Kalite bilincini arttıran eğitimlerin sürekli tekrarlamalısınız,
  • Geri dönen bir ürün yada müşterinin şikayet ettiği bir hizmeti masaya yatırarak ilgililerle toplantı yapmak çok önemlidir. Bu toplantı sonucunda “Hataya ne neden oldu?”, “Bir dahaki sefere nelere dikkat edeceğiz?” saptanmalı ve ilgililere alınan kararlar yazılı olarak dağıtılmalısınız.
  • Firmalarda çok sayıda üretenlere prim verildiğini yada ödüllendirildiğini görüyorum. Bu durumda operatörler sadece ürettikleri miktarı önemsemektedirler, ‘hatasız olarak en çok üreteni’ ödüllendirmelisiniz.
  • İşletmeye kalite bilincini arttırıcı sloganlar yazabilir, kalite ile ilgili ödüllü yarışmalar düzenleyebilirsiniz. Kaliteyi arttırıcı fikirler üretenleri ödüllendirebilirsiniz.
  • Her kademede, ekip çalışmaları ile  kalite bilinci arttırılabilir. Örneğin kalite çemberleri (başka bir yazımda anlatacağım) ile problemleri çözmek ve sürekli iyileştirme sağlamak çok etkilidir. Ekip çalışmaları ile hataların nedenlerine inmeliyiz. Problemlere yaklaşım tarzımız şu şekilde olmalıdır:

* Hatalı uygulanan işin bir standardı (talimat) tanımlanmış mı? Standart yoksa tanımlayınız.

* Standardı varsa biliniyor mu? Bilinmiyorsa eğitim verin.

* Standarda uyulmuş mu? Uyulmuşsa standardı tekrar gözden geçirin, gerekli düzeltmeleri 
yapın.

* Uyulmamışsa nedenini araştırın. Anlaşılması yada akılda tutulması mı zor? Standardı 
sadeleştirin.Yoksa  standartlara uyma alışkanlığımı yok? Nedenini araştırınız,
  • İç müşteri(başka bir yazımda çok önemli olan bu kavramı açacağım) anlayışının yerleştirilmesi ve iç müşterilerimizin isteklerini tam olarak anlayıp ona göre davranılmasını sağlayın.
  • İlk seferde doğru yapmanın önemini anlatınız. İlk seferde doğru yapmakla zaman israfı, kaynak israfı önlendiği gibi, hatalardan kaynaklanan stresli çalışma ortamı yumuşar,müşteri kaybetme riskimiz de azalır.

Sizler elemanlarınızın kalite bilincini yükseltmek için neler yapıyorsunuz?

2 yorum:

  1. Kalite bilincini anlaşılır ve uygulanabilir bir şekilde açıklamışsınız, firmalar için çok iyi bir rehber niteliğinde, tebrikler

    YanıtlaSil