-->

Sayfalar

23 Ağustos 2013 Cuma

Yönetim Danışmanlığı Nedir? Ne zaman danışmana ihtiyaç duyarız?

Sizlere öncelikle çok sevdiğim bir danışman fıkrası anlatmak istiyorum:

Çobanın birisi yol kenarında çok sayıda koyunları olan sürüsünü otlatıyormuş. Yanına bir Jeep yanaşmış, arabasının camından çobana sormuş :
- Kaç tane koyunun olduğunu bilirsem, bana bir tanesini verir misin ?
Çoban bir adama, bir koyunlara bakmış ve ’tamam’ demiş.
Genç adam arabasını park etmiş, telefonunu bilgisayarına bağlamış, bir NASA sitesine girmiş, GPS’ini kullanarak yeri taramış, bir database ve logaritma ile doldurulmuş 60 excel tablosu açmış ve upuzun bir rapor basmış. Çobana dönmüş ve tam olarak 1412 adet koyunun var demiş.
Çoban ‘doğru’ diye cevap vermiş. ’İstediğin koyununu alabilirsin’.
Adam hayvanı almış ve jeep’inin arkasına koymuş. Tam hareket edecekken, çoban seslenmiş.
- Senin işinin ne olduğunu bilirsem, koyunumu geri verir misin? diye sormuş.
Adam  neden olmasın? diye yanıtlamış.
Bunun üzerine çoban ’sen bir yönetim danışmanısın’ demiş.
Adam şaşırmış, çobana nasıl oldu da bildin?  diye sormuş. Çoban ’çok basit’ demiş.
-Buraya çağrılmadan geldin bu bir. İkincisi benim zaten bildiğim bir şeyi bana söylemek için benden bir hayvan aldın. Üçüncüsü de aslında yaptığım işten hiçbir şeyden anlamıyorsun. Şimdi koyun diye aldığın köpeğimi bırak.

Firmaların danışmana bakış açısı tamda fıkradaki gibi pekte olumlu değil. Bunun nedeni önceki hoş olmayan deneyimlerinden kaynaklanıyor olmalı.

Yönetim Danışmanı nedir? Ne iş yapar ve nasıl seçmeliyiz? Bunları bilirsek daha doğru kararlar verebiliriz.

Yönetim danışmanı kimdir? Ne yapar? bu bilgiler Yönetim Danışmanlığı Derneğinden (YDD) alınmıştır.
Yönetim danışmanları işletmelerin sorunlarını çözme veya olanaklardan faydalanmalarını sağlamak üzere işletmenin içinde bulunmayan bilgi, deneyim ve becerileri sağlayan ve bunun karşılığında ücret alan kişilerdir. Yönetim danışmanı bir veya birden fazla alanda uzmanlaşarak, bu alanlarda sağladığı tarafsız ve etkin bilgi, öneri ve uygulama desteğini müşterisinin gereksinimleri doğrultusunda uygular.


Yönetim danışmanı ne yapar?

  • Müşteriye bilgi sağlamak
  • Müşterinin sorunlarını çözmek
  • Sorunun yeniden tanımlanmasını gerektirecek bir değerlendirme yapmak
  • Bulgular çerçevesinde önerilerde bulunmak
  • Müşteriye önerilerin uygulanabilmesi için destek sağlamak
  • Müşteri çalışanlarının önerilere katılmasını ve önerileri sahiplenmesini sağlamak
  • Müşterinin benzer sorunları çözebilmesi için gerekli bilgi, deneyim ve eğitimi sağlamak
  • İşletmenin verimliliğini kalıcı olarak arttırmak
 
Danışmanların güçlü oldukları alanlar farklıdır. Bir danışman her şeyi bilemez. Ancak danışmanlık yaptığım kobiler’de, yöneticilerinin, her şeyi bilmem gerekir gibi davrandıklarını gördüm. Çatışan iki kişi, verimsiz bir eleman,  hatta aralarında ilişki olduğunu duydukları elemanları ne yapmaları gerektiğini bana sordular. Oysa bu tip konular kişisel olup, farklı kararlar alınabilir.

Danışman seçimi,  gözle görünür bir şey almadığınız için zordur. Bu nedenle bir danışmanla çalışacaksanız, önce sizin ihtiyaçlarınızı birlikte saptayın. Daha sonra görüştüğünüz danışmanların güçlü yanlarını sorun. Size uyanı seçin. Tabi özgeçmişini ve deneyimlerini inceleyin, referanslarını arayarak memnun kalıp kalmadıklarını araştırın.

Yönetim danışmanı hizmetine ne zaman gerek duyulur?

İş planı yapılarak kurulmuş kobi sayısı çok azdır. Genellikle kobiler, bir girişimcinin, tek kişi veya ortağı ile birlikte başlayan, daha sonra aile üyelerinin de katıldığı ve plansız olarak,  ihtiyaç duyuldukça büyüyen bir yapıdadır. Aile şirketlerinde büyüme daha hızlı olur. Özellikle, pazarın hazır olduğu durumlarda çok daha hızlı olur. Ancak altyapı hazır olmadığı için sorunlar artar. Patronun her tarafı kontrol etmesi güçleşir ve hatalar çoğalır, hatta müşteri kayıpları olur. Benim tavsiyem altyapınız hazır olmadan büyük ve kurumsal firmalar ile çalışmamanız. Müşteriyi kaybettiğiniz anda bir daha kazanmanız çok zordur.

İşte bu nedenlerle, büyüme başladığı ve sorunlar çıkmaya başladığı zaman kurumsallaşmaya ve yönetim danışmanına ihtiyacınız var demektir. Organizasyonunuz, altyapınız güçlü olursa yolunuza korkmadan devam edebilirsiniz. Müşterilerinizin size güven duymaları için kalite bilinci yüksek, verdiği sözleri tutabilen, problemlere hızla cevap veriyor olmanız çok önemlidir.

Sizlerde danışmanlarla ilgili deneyimlerinizi paylaşırmısınız?

2 yorum:

  1. Merhaba Şeyma Hanım,

    Yazınız çok güzel ve doğru, ancak sanırım biz danışmanlar da, süreç içerisinde bir çok hata yaptık. Bence bunlardan en önemlisi, çoğumuzun "ne iş olsa yaparım abi" havasında olması.

    Nedense "Bu konu benim uzmanlık alanımda değil" demeyi bilmiyoruz, uzmanlık alanımızda olmayan konular için arkadaşlarımızı öneremiyoruz.

    En önemlisi, mesleğimizin, ortak kabul görmüş etiğni, manifestosunu yazmış değiliz. Bu konuyu en azından kendim için yazarak sitelerimde duyurmayı düşünüyorum uzun zamandır ama henüz fırsat bulamadım.

    İyi günler dilerim.

    Tufan Karaca

    YanıtlaSil
  2. Tufan Bey, merhaba,
    Geri bildiriminiz için teşekkürler, çok haklısınız. Sanırım danışmanlıkla ilgili sivil toplum örgütlerinde daha çok çalışmalıyız. Meslek etiği çok önemli, hepimize zarar veriyor.

    YanıtlaSil