-->

Sayfalar

30 Ağustos 2013 Cuma

Hanım bizde bütçe var mı?

Başıma gelen bir olayı anlatarak başlamak istiyorum; Bir firmanın bütçesini görmek istedim. Firma sahibi, muhasebe işlerine eşi bakıyormuş, ona seslendi:

-  Hanım bizde bütçe var mı?

O zaman çok şaşırmıştım, bütçesi var mı bilmiyor, ama kazanıyor diye. Tabii bu çok uç bir örnek,  eminim hepiniz bütçeniz olmasa da giderlerinizi bir yolla takip ediyorsunuzdur.


Danışman arkadaşlarla aramızda bu konu olmuştu;
- Biz neden çok kazançlı bir iş kuramıyoruz? bir sürü bildiğimiz şey var.  dedi bir arkadaş.
Bu arada bir diğer arkadaşımızın söylediği çok anlamlıydı:

- Hiç sanmıyorum, sen fizibilite, pazar araştırması vb derken işe başlayamazdın bile, karar verene kadar başkaları işi bitirirdi. (buda bizim zayıf tarafımız ) 
Bir diğer arkadaşımız;
           - Siz,  sadece hayatta kalan kobileri görüyorsunuz,  batan bir sürü iş yerini göremediğimiz için kolay para kazanılıyor zannediyorsunuz dedi, tabi ona hak verdik.

Bütçe Stratejik planlamanın finansal ayağıdır. Hiç uzun vadeli plan yapmadan, sadece pazarınızın hazır olduğu durumlarda para kazanabilirsiniz. Ancak bu durumda işinizi büyütmeniz, geliştirmeniz çok zor olur.
Kobilerde gördüğüm diğer bir yanlış, genellikle 'kar'larına paçalda bakıyorlar. Yani hangi ürün yada hizmet daha çok kazandırıyor bilmiyorlar.

Bu kapsamda size bir tavsiyem olacak; Kar’ınıza ürün bazında bakın:
 
  • Ürün yada hizmetlerinizi gruplara ayırın,
  • Her grubun maliyetini hesaplayın,(aşağıda dahil edilecek maliyet kalemleri verilmiştir.)
  • Hangi ürünlerden daha çok kar ettiğinizi bulun,
  • Kar’ı yüksek olanları pazarlamaya çalışın,  Kar etmediğiniz hatta zarar ettiğiniz ürünlerin arttırabiliyorsanız fiyatını arttırın,  yada derhal bırakın,

Kısa bir bilgi olarak; Ürün Maliyeti hesaplarken aşağıdaki kalemleri hesaba katmalısınız;

  • Hammadde, Yardımcı madde, 

  •  İşletme malzemesi,

  • Yakıt,

  • İşçilik , memur giderleri, 

  • Dışardan sağlanan hizmet, fason işlerin maliyetleri, 

  • Genel üretim giderleri, 

  •  Amortisman giderleri, 

  • Sarf malzemeler, 

  • Ambalaj malzemesi
Yukarda verdiğim tavsiyelerle şimdikinden daha çok kazanabileceğinizi düşünüyorum.
 
Sizler ürün çeşitlerinizin maliyetini biliyormusunuz? Karlılığınızı nasıl irdeliyorsunuz?


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder