Peter
Drucker’in aşağıdaki sözü bize bir kurumda, stratejik
planlamanın önemini çok güzel anlatmaktadır.
‘Hiçbir kurum herşeyi yapamaz. Parası olsa bile, hiçbir zaman yeterince
iyi insanı bir araya getiremez. Önceliklerin belirlenmesi gerekir.
Yapılacak en kötü şey, herşeyden bir parça yapmaktır. Böyle bir şey,
hiçbir şeyin başarılmadığı anlamına gelir.’
Çoğu Kobi’de
uzun vadeli planlama olmadığı için yukarda yazıldığı gibi günün gereklerine
göre herşeyden bir parça yapılmaktadır. İşte bu nedenle stratejik planlama esas
kobiler için gereklidir. . Kısıtlı sermayeleri olan Kobi’lerde ‘Kurumsal
enerjimizi’ şirketin önceliklerine
harcamamızın çok önemli olduğunu düşünüyorum.
Stratejik Planlama (SP), bir kuruluşun;
- gelecekte yer almayı düşündüğü durumu,
- varmak istediği hedefleri ve
- bu hedefe nasıl ulaşılacağını tanımlayan
faaliyetlerin yönetilmesidir.
Stratejik planlama adımları;
İşletmenin, sahibi ve/veya yönetim kurulu üyelerinin mutlaka
düşüncelerinde, bazı planlar vardır. Ancak bunlar sistematik bir yaklaşımla,
diğer üst kademe yöneticileri ve gerek duyulursa danışman yardımı ile gözden
geçirilmelidir.
- İlk önce işletmenin kuvvetli ve zayıf olduğu yönler ve dış çevresindeki değişim ve gelişmelere bağlı olarak işletmenin karşı karşıya kalacağı fırsat ve tehditler (SWOT analizi) belirlenir.Pazar analizleri incelenir.
- Daha sonra varılmak istenen amaç ve hedefler oluşturulmalı ve yayınlanmalıdır.
- Bu hedeflere varmak için seçilecek yollar (stratejiler ) saptanmalı ve bunlar iş planlarına indirgenmeli ve gerekli kaynaklar planlanmalıdır.
- SP sürecinin son adımı, üst yönetim tarafından, konulan hedeflerin gerçekleşme durumlarını izlemek ve değerlendirmek , hedeflere ulaşamama durumunda gerekli önlemleri almaktır. (kurumsal performans yönetimi)
Danışmanlık yaptığım pek çok firmada, stratejik planlama çalışmasını
gerçekleştirdik ve bu süreç sonunda tüm
çalışanların şirket hedefleri doğrultusunda çalışmasının getirdiği vektörel
gücü hep beraber hissettik. Kobi yöneticilerinin en büyük şikayetlerinden
birisinin, çalışanları ve süreçleri
kontrol edememek olduğunu bilirsiniz. İşte SP sonucunda kontrol parametreleri
belirlenmiş olduğu için, işletmenin kontrolü çok kolay ve sistematik
olmaktadır.
Aşağıda bir kobideki stratejik planlama çalışmasının bir bölümü fikir vermesi açısından, örnek
olarak gödterilmiştir.
Sizler uzun vadeli planlarınızı nasıl yönetiyorsunuz? Stratejik planlama yapıyor musunuz?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder