Yıllar önce
Japonlarla ‘Toplam Kalite’ çalışmaları yaparken bir Japon Uzman, ‘ ben sizin
şirketinizin kaliteye ve müşteriye bakışını beş dakikada anlarım’ demişti. Çok
şaşırmıştım, bu mümkün değildi; İşletmeyi gezmeli , çalışanlarla konuşmalı,
müşteri şikayeti, fireler vb. verileri incelemeliydi. Bunun içinde beş dakika
yetmezdi. Peki nasıl
olacak bu ? diye sordu bir arkadaşımız.
Güldü Japon uzman ; 'ben
düşündüklerinizi yapmayacağım dedi. Sadece tepe yöneticinizden kalite ve
müşteriye verdiği önem konusunda beş dakika konuşma yapmasını isteyeceğim.
Lider ‘rol model’dir. O ne yaparsa, çalışanlarda aynı şekilde davranır.' dedi. Bakın
ne kadar anlamlı.
kaynak |
Lider ‘insan
odaklı’ ise çalışan herkes yanındakini önemser. Bunu nasıl anlayabiliriz? Bir
iş kazası olduğunu varsayalım. Kimse yaralandı mı? diye sorar ‘insan odaklı’
lider. Oysa hemen maddi zararı soruyorsa o lider para odaklıdır. O firmada da
herkes parayı önemser, fireleri, iadeleri önemser.
Çevre odaklı
bir liderin çalışanları da çevreyi önemser. Ama ‘atıkları geceleri dereye verin’
diyen yöneticilerin çalışanları çevre kirliliğini hiç önemsemeden buldukları
her fırsatta çevreyi kirletirler.
Eğer bir
yönetici, hatalı bir ürünü ‘müşteriye gönderin , bundan iyisini mi bulacak’
derse, çok daha büyük hataları olan ürünleri de çalışanlar sormadan müşteriye
gönderirler.
O halde
şirket patronlarına, tepe yöneticilerine
çok önemli bir görev düşüyor. Çoğu müşteriyi önemsiyor zaten, ama çalışanını,
çevreyi, iş güvenliğini, tedarikçisini yeteri kadar önemseyen çokta fazla değil. ‘Rol Model’ olduğumuzu hiç
unutmayalım.
Atalarımız
çok güzel söylemiş; ‘Balık baştan kokar.’ Öyle değil mi? ne dersiniz?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder